Prowadzona jest na podstawie kontraktu, obejmującego dążenie do realizacji uzgodnionych wspólnie z pacjentem celów w toku procesu terapeutycznego. Jest uznanym sposobem leczenia chorób takich jak depresja, nerwica, zaburzenia lękowe i inne. Umożliwia pacjentowi zrozumienie mechanizmów rządzących jego życiem i nauczenie się podejmowania decyzji w sposób świadomy. Prowadzona jest zgodnie z kodeksem etyki psychoterpeutycznej, z zachowaniem zasady poufności.
Daje możliwość rozpoznania źródeł trudności, przeżywanych przez parę. W toku procesu terapeutycznego dąży się do uzgodnienia celów pracy, prowadzących do rozwiązania problemów, zgłoszonych przez parę. Terapeuta pozostaje bezstronnym uczestnikiem procesu. Prowadzona jest zgodnie z kodeksem etyki psychoterpeutycznej, z zachowaniem zasady poufności.
Wymaga systematycznych spotkań terapeutycznych z dzieckiem i rodzicami opracowanych na podstawie indywidualnego programu terapii i z uwzględnieniem zadań do realizacji w warunkach domowych.
Polega na udzieleniu wsparcia osobie znajdującej się w kryzysie psychicznym, na skutek poważnego zdarzenia życiowego (rozwód, ciężka choroba, wypadek, śmierć bliskiej osoby). Jest to krótkotrwała forma pomocy psychologicznej polegająca na towarzyszeniu osobie w kryzysie poprzez wzmacnanie jest zasobów oraz uczenie sposobów radzenia sobie z zaistniałymi trudnościami, wynikającymi z określonej sytuacji.
Prowadzone są w sytuacji potrzeby pracy nad wyselekcjonowaną, pojedynczą trudnością rozwojową, niewymagającą podjęcia dłuższej interwencji terapeutycznej. Celem konsultacji jest prawidłowe rozpoznanie problemu i opracowanie konstruktywnych sposobów pokonania trudności. Konsultacje są mogą przyjąć postać krótkoterminowego oddziaływania w postaci interwencji kryzysowej bądź też wykluczyć albo potwierdzić potrzebę podjęcia dłuższej psychoterapii.
Stanowią skuteczną drogę budowania kompetencji wychowawczych rodziców, pozwalają lepiej poznać i zrozumieć swoje dziecko oraz nauczyć się skutecznie i konstruktywnie wspierać je w codzienności.
Przeznaczone są dla osób dorosłych (rodziców, dziadków, nauczycieli i innych osób), opiekujących się dziećmi, które doświadczają trudności rozwojowych w przedszkolu, szkole i w domu. Konsultacje dostarczają praktycznej wiedzy o specyfice funkcjonowania dzieci o nieneurotypowym przebiegu rozwoju, pozwalają nauczyć się rozpoznawać indywidualne potrzeby i możliwości dziecka oraz efektywnie towarzyszyć mu w codziennych zadaniach rozwojowych i edukacyjnych.